lørdag 11. februar 2012

Kanelboller fra Bakeriet i Lom

Jeg baker igjen. Ikke til husets beboere i denne omgang, i hvert fall ikke bare. Jeg har en venninne jeg har lyst til å vise at jeg bryr meg om og hva passer da vel bedre enn å gi henne hjemmebakst? Sier kanskje noe om meg - at trøst innebærer noe godt å spise, men da får det bare si det det sier.




Kanelbollene har oppskrift fra Bakeriet i Lom
1 kg hvetemel
150 g sukker
15 g kardemomme
15 g salt
50 g fersk gjær
1 stort egg
1/2 l melk (helst H-melk, men med så mye smør som det snart kommer her, så ender jeg ofte opp med lettmelk, fordi det er det vi har)
150 g romtemperert smør

Ha alle ingrediensene unntatt smøret i kjøkkenmaskinen. Bare smuldre gjæren rett i bollen, melka trenger ikke å varmes. Bland godt, la maskinen gå i 10-15 minutter. Tilsett deretter smøret i biter og la maskinen gå i 10 minutter til. Dekk til bollen og la deigen heve til dobbel størrelse (tar ca 2 timer). Kjevle deigen til en stor flate, smør utover 125 g smør, strø på sukker og kanel. Brett over 1/3 av deigen og deretter den siste 1/3-delen over der. Kjevle over litt og skjær i tynne strimler. Disse bretter du i to, tvinner og lager en slags knute. Sett på stekebrett og la dem heve i ca 1 time. Pensle med sammenvispet egg og strø på perlesukker. Stekes i ca 20 min ved 175 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar