tirsdag 23. oktober 2012

Sjokoladekake til FN-kafé

I morgen er det FN-dagen og jeg har igjen meldt meg til kakebaking til barnehagen. Det blir noen eksportkaker i løpet av året altså! Veldig ofte er det en langpannesjokoladekake som bæres med ut døren. De siste årene har jeg brukt den samme oppskriften om igjen og om igjen. Den holder seg godt, det tar lang tid før den blir tørr. Ikke at jeg har opplevd at det er en utfordring, den blir alltid spist raskt opp!


Start med å sette ovnen på 180 grader.

9 dl hvetemel
9 dl sukker
2 ts natron
2 ts vaniljesukker
4 ss bakekakao
2 ts salt
Bland alt det tørre. Det er viktig å ha en stor bakebolle, det blir mye røre av denne oppskriften.

400 g smeltet smør eller margarin
1 beger lettrømme
4.5 dl lunkent vann
Smelt smøret, ha i rømme og vann, bland med det tørre. 

4 raskt sammenvispete egg has i til slutt. Jeg dropper ofte denne sammenvispingen og har aldri opplevd noe problem med det. Den ferdige røra virker nokså tynn, det er riktig. 

Hell i langpanne, helst med bakepapir i bunnen. Stekes langt nede i ovnen i 30-40 minutter. I oppskriften står det 30 minutter, det er for lite i min ovn. Stikk en tannpirker (uten mentolsmak!) eller annet ned i kaka, den er ferdig når det ikke sitter noe flytende på pinnen når du tar den opp igjen. Avkjøles før du har på glasuren. 




Glasur
150 g mykt smør
1 pk melis
2 ss bakekakao
2 ts vaniljesukker
0.5 dl sterk kaffe
Rør alt sammen sammen til en luftig krem som spres utover kaka. Pynt etter eget forgodtbefinnende. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar